همدان| دو سکانس متفاوت از یک سناریوی یکسان؛ ماجرای فاسدشدن ۳۱ تن مرغ منجمد در هاله‌ای از ابهام


همدان| دو سکانس متفاوت از یک سناریوی یکسان؛ ماجرای فاسدشدن 31 تن مرغ منجمد در هاله‌ای از ابهام

کمبود گوشت و مرغ در بازار و تلاش دلسوزان برای تأمین مایحتاج مردم درحالی است که ۳۱ تن مرغ در همدان پس از ۸ ماه نگهداری فاسد شده و معلوم نیست که از ابتدا خراب بوده یا در سردخانه دچار مشکل شده و ابهامات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، چند روز پیش بود که خبر معدوم شدن 31 تن مرغ منجمد فاسد در همدان منتشر شد؛ محموله‌ای که به گفته مسئولان دامپزشکی در یکی از سردخانه‌های شهرستان همدان نگهداری شده و پس از تأیید فساد آن با دستور مراجع قضایی از چرخه مصرف انسانی حذف شد.

از اقدام قابل‌تقدیر اداره کل دامپزشکی در معدوم کردن مرغ‌های فاسد که بگذریم؛ اصل خبر ابهامات فراوانی دارد و چند پرسش اساسی را برای خواننده به دنبال می‌آورد؛ نخست اینکه محموله متعلق به چه فردی بوده و کدام شخصیت حقیقی یا حقوقی مالک آن بوده است؟

از طرف دیگر عدد قابل‌توجه این محموله جای تأمل دارد و هرچند مدیرکل دامپزشکی تأکید دارد که خیلی نباید روی آن مانور داد، اما نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ آن‌هم در شرایطی که کمبود گوشت سفید و قرمز در بازار موجب افزایش سرسام‌آور نرخ آن شده است.

عددی که با در نظر گرفتن حداقل نرخ مرغ منجمد در بازار همدان و محاسبه سرانگشتی دست‌کم 340 میلیون تومان می‌شود و رقم کمی نیست.

اعلام وجود 31 تن مرغ فاسد از طرف دامپزشکی در حالی است که بنا بر اطلاعات منابع آگاه، وزن این محموله بیش از این بوده و دامپزشکی با ارسال نامه محرمانه فاسد بودن آن را به جهاد کشاورزی اطلاع داده و درخواست معدوم شدن را داشته است؛ موضوعی که ظاهراً قرار بود محرمانه باقی‌مانده و رسانه‌ای نشود.

فاش شدن موضوع فساد مرغ‌های منجمد با پیگیری تسنیم

خبرگزاری تسنیم برای بررسی موضوع به سراغ دامپزشکی رفته و موضوع را از مدیرکل آن جویا شد؛ موضوعی که تا آن لحظه رسانه‌ای نشده و مسکوت مانده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان، همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کشف 31 تن مرغ فاسد خبر داد و گفت: به‌احتمال‌زیاد، شرایط نگهداری آن در مبدأ نامناسب بوده نه همدان و واردکننده این محموله هم جهاد کشاورزی نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که محموله در کدام سردخانه نگهداری می‌شده، افزود: برای اینکه افکار مردم دچار تشویش نشود؛ نیازی به اعلام  نام سردخانه نیست.

رسولی در جواب این پرسش "تسنیم" هم که چرا موضوع تاکنون رسانه‌ای نشده هم اعلام کرد: روابط عمومی دامپزشکی این روزها درگیر بوده و کلاس داشته است، اما خبر را برای فردا آماده کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

پرسشی که موجب شد؛ دو سه ساعت بعد خبر کشف 31 تن مرغ فاسد از طرف دامپزشکی برای برخی رسانه‌ها ارسال‌شده و تقاضای انتشارش را داشته باشند.

رسانه‌های همدان هم هریک به فراخور شرایط، خبر دریافتی را به نقل از مدیر دامپزشکی شهرستان یا استان منتشر کرده و آن‌چنان اقدامات این اداره در معدوم کردن مرغ‌های فاسد را بزرگ کرده و یک خبر دریافتی یا حتی گفتگوهای خود را بدون تأمل، تحلیل و درنگ، منتشر کردند که اصل موضوع فراموش شد.

موضوعی که اهمیتش ما را بر آن داشت تا چند روز پس از انتشار خبر دوباره به سراغ مدیرکل دامپزشکی استان همدان رفته و جزئیات بیشتر ماجرا را از وی جویا شویم.

معدوم شدم مرغ‌ها مهم است؛ حاشیه‌سازی نکنید!

محمود رضا رسولی به خبرنگار "تسنیم" افزود: محموله مرغ فاسد از شمال کشور وارد استان شده و منتظر ارسال اطلاعات از شرکت مربوطه هستیم تا مشخص شود که این برند از ابتدا فاسد بوده یا خیر.

وی در پاسخ به اینکه کدام شخصیت حقیقی یا حقوقی مسئول یا مالک محموله بوده، بیان کرد: محموله مربوط به شرکت تعاونی مرغداران مازندران بوده و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه اصل مطلب جلوگیری از واردشدن مرغ‌های فاسد به بازار مصرف بوده، اعلام کرد: اینکه مالک آن کی و کجا بوده مهم نیست و جستجو برای این موارد و کشاندن آن به سطح جامعه، نتیجه‌ای جزء تشویش اذهان ندارد.

رسولی مطرح کرد: دستگاه‌های نظارتی و قضایی در جریان موضوع هستند و برای رسانه‌ها هم باید  معدوم شدن مرغ‌های فاسد مهم باشد و به موضوع حاشیه ندهند.

رسولی اعلام کرد: محموله در ماه تیر وارد همدان شده و تاریخ انقضایش هنوز به پایان نرسیده بود زیرا امکان نگهداری مرغ منجمد در سردخانه تا یک سال وجود دارد و ما هم اواخر دی‌ماه متوجه فاسد بودن آن شدیم، اما تا جواب آزمایش آماده شود، طول کشید.

وی در پاسخ به این پرسش "تسنیم" که چرا شرکت فروشنده مرغ در مازندران پس از یک ماه و نیم هنوز به شما پاسخ نداده، گفت: در جایی هستم و نمی‌توانم صحبت کنم.

خجسته: دستگاه قضایی قاطعانه ورود پیدا کند/ دادستان: محموله تحویل جهاد کشاورزی بوده است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس هم دراین‌باره گفت:  مسئول این ماجرا چه بخش خصوصی بوده باشد و چه دولتی، مهم این است که سرمایه کشور و مردم نابودشده و نمی‌توان پذیرفت که در شرایط امروز جامعه که بر تأمین کالاهای اساسی تأکید هست؛ 31 تن مرغ فاسد شود.

امیر خجسته در گفت‌وگو با "تسنیم" با بیان اینکه در حال پیگیری موضوع هستیم، افزود: از هزینه بالای آن‌ که بگذریم؛ موضوع اصلی رقم بالای محموله است و دستگاه قضایی باید ضمن معرفی عاملان این ماجرا با مقصران به‌طور قاطعانه برخورد کند.

شستن مرغ های فاسد با وایتکس!

دادستان عمومی و انقلاب همدان هم با بیان اینکه پرونده در دست بررسی است، افزود: اینکه مرغ‌ها در همدان فاسد شده یا از مبدأ مشکل داشته به‌زودی مشخص می‌شود؛ محموله تحویل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی بوده زیرا مسئولیت توزیع گوشت در بازار با آن‌هاست.

کامران حمزه به خبرنگار تسنیم گفت: دستگاه قضایی یکی دو هفته پیش از موضوع مطلع شده و برایش پرونده تشکیل داده و از دامپزشکی خواست تا آزمایش‌های لازم را انجام دهد، اما اینکه دامپزشکی تا پیش از ورود ما نسبت به آزمایش محموله اقدام کرده بود یا نه اطلاعی ندارم.

فاسدشدن 31 تن گوشت و اظهارنظرهای متفاوت مسئولان

از یافتن دلیل فاسدشدن 31 تن مرغ منجمد موردنیاز مردم که بگذریم؛ اظهارنظرهای متفاوت مسئولان جای تعجب دارد و درحالی‌که دامپزشکی اعلام کرده سازمان جهاد کشاوری در این زمینه نقشی نداشته، دادستان اعلام می‌کند که محموله تحویل پشتیبانی امور دام جهاد بوده است.

از طرف دیگر مدیرکل دامپزشکی در حالی از پیگیری موضوع در دی‌ماه خبر می‌دهد که مدیر دامپزشکی شهرستان، تاریخ ورود به ماجرا و انجام آزمایش را اواخر بهمن اعلام کرده است.

امیرحسین نقی پور از تأیید فاسد بودن محموله در آزمایشگاه همدان و تهران خبر داد و تصریح کرد: فساد این گوشت‌های سفید به‌اندازه‌ای بود که امکان استفاده از آن‌ها حتی در مصارف صنعتی هم نبود درحالی‌که هنوز تاریخ انقضایش به پایان نرسیده بود.

وی با بیان اینکه مرغ‌های منجمد از یک شرکت خصوصی خریداری‌شده، افزود: مراجع قضایی دستور داده‌اند که نام شرکت تا روشن شدن موضوع مطرح نشود.

نقی پور در پاسخ به این پرسش "تسنیم" که مگر خریدار در زمان خرید آن را آزمایش نمی‌کند، افزود: به‌طور معمول، نظارت بر تولیدات گوشتی در چند مرحله از تولید گرفته تا حمل و نگهداری آن در سردخانه انجام می‌شود.

برای روشن شدن موضوع به سراغ اینانلو، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی همدان هم رفتیم و وی ابتدا گفت که در جلسه است و چند دقیقه بعد تماس بگیرید، اما تماس‌های مکرر ما برای برقراری ارتباط تلفنی مجدد با او بی‌پاسخ ماند و امید است روزهای آینده به این رسانه پاسخ دهد.

فاسد شدن 31 تن گوشت سفید در همدان و وارد کردن 30 تن گوشت به بهای از دست دادن جان

فاسد شدن 31 تن مرغ یا بیشتر به هر دلیل در حالی‌ است که بازار گوشت و مرغ این روزها حال و هوای خوبی ندارد و صادرات بی رویه و قاچاق دام و طیور زنده یا ذبح شده، بازار را متلاطم کرده است.

مردم هم که شانه هایشان دیگر تاب تحمل فشار اقتصادی را ندارد و از گرانی رنج می برند؛ ترجیح می دهند یا گوشت قرمز و سفید را از سبد غذایی خود حذف کرده یا برای گرفتن نوع منجمد آن ساعت ها در صف بایستند.

از طرف دیگر فاسد شدن 31 تن گوشت سفید در همدان یا خریداری یک محموله فاسد از شرکتی در مازندران در حالی رخ داده که برخی از فرزندان این سرزمین برای تأمین مایحتاج اساسی مردم، خود را به آب و آتش زده و در مواردی هم بر اثر حوادث تلخی چون سقوط هواپیمای بوئینگ707حامل 30 تن گوشت وارداتی جان خود را از دست می دهند.

حال چطور می‌توان خراب شدن مقدار قابل توجهی گوشت سفید داخل سردخانه را نادیده گرفت و رویش را خاک داد؟ محموله‌ بزرگی که معدوم کردنش آن‌قدر مشکل‌ساز بوده که گفته می‌شود تنها چند میلیون تومان بابت این کار به شهرداری پرداخت شده است.

تلاش دستگاه های مربوطه برای پنهان کردن موضوع و تأکید دامپزشکی بر پیگیری نکردن رسانه ها به بهانه جلوگیری از تشویش اذهان هم نکته قابل تأملی است که نباید از نظر دور داشت زیرا مسئولان ارشد کشور بارها و بارها بر شفافیت با مردم تاکید کرده‌اند و دادن اخبار مستند و متعبر هم با تشویش اذهان تفاوت بسیار دارد.

فاسد شدن 31 تن مرغ در شرایط بحرانی و کمبود، موضوع ساده‌ای نیست و همان‌طور که نباید با دادن اخبار نادرست جامعه را مشوّش کرد؛ شعور مردم را هم نباید دست‌کم گرفت و با بزرگ نمایی معدوم کردن مرغ ‌های فاسدی که 8 ماه در همدان بوده و می‌توانستند با توزیع آن به کاهش نرخ ها و تنظیم بازار کمک کنند؛ قصه اصلی را فراموش کرده و صورت مسئله را پاک کرد.

انتهای پیام/ ت

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon